fredag 1. juni 2012

7. Vågå - Hjerkinn 86km

Dagens etappe
Vågå - Dombås
Dombås - Hjerkinn
Moskus i gangen på Hjerkinnhus
Nå e eg på Dovrefjell - Hjerkinnhus Vandrerhjem.
Starta fra Vågå 9:50. Det bir seinare å seinare start, og dermed blir dagane kortar og kortar. Kan det vær et tegn på trøtthet?
Idag kom eg ut på E6en og trafikken, men det har gått ganske greit.
Opp te Dovreskogen syns eg det gjekk greit. Var innom Coopen der for skulebolla å wienerbrød. Då damene der hørrte at eg sko sykla te Nordkapp blei de veldig øvdjidde. De måtte til og med ut å se sykkelen.




Fra Dovreskogen te Dombås blei det striare i motvinden. På Dombås va det tid for lunsj. Stor burger og cola, å eg som i prinsippet boikotte cola, men någen prinsipp må ryka på ein sånn tur.
Trur vindpølså la seg ner akkurat når eg knipsa..



Eg va litt bekymra for dagens videre ferd over Dovre mot Oppdal. Eg va trøtt, svett, kaldt når eg stoppa. Det va meldt vind øve fjedle og bare nogen få plussgrader. Ville det bli for krevande å satsa på Oppdal?
Då ringte eg min gode sykkelvenn og "coach", Kjeld fra Hommersåk. Han har ein sjelden god evne te oppmuntra. Via slekt som Kjeld har i Oppdal blei det sjekka ut ka som va åpent av overnattingsteder på fjellet, slik at eg ikkje trengte å sykla heilt te Oppdal. Hjerkinn fjellstue var stengt, men Hjerkinnhus var åpen. Fra Dombås te Hjerkinnhus e det godt 30km. Da tok eg fatt på oppstigningen fra Dombås, og det gjekk bemerkelsesverdig greit. Var nok litt i le for vinden der.


Oppe på Dovrefjell var det tidvis sidevind/motvind, men relativt flatt.


Var på Hjerkinn i seks tiå. Kunne nok ha sykla til Oppdal då, for då e det stort sett nedover, men det ville bitt seine kvelden. Og så hadde eg ikkje fått tid te å skriva referat.
Hjerkinnhus
Ja, det e snøfnugg i loftå.
Her på plassen e me to særingar i nått. Ein så sykle te Nordkapp, å ein så går fra Gjøvik te Trondheim. Me har'kje prata samen. Han satt ei stonn å leste, å eg sitte på rommet å blogge.


Oppsummering itte 1.vekå:
Distanse 815km, ca.80km bak "plan"
Høydestigning 9100m
Overnatting telt 5
Overnatting inne 2
Beinå e bra, baken tåle det. Trøtt i kroppen utpå ettermiddag kveld. Men bra når eg har gått av sykkelen og fått meg ein dusj.
Det tar tid å blogga.

10 kommentarer:

  1. Humøret har du vertfall på topp ennå, hørre eg! Som din tidligere planlegger så kan eg fortella deg at planer bare te for å endrast.
    Lytt te kroppen din. Du vett at den e ein ganske fine maskin.
    Glede meg te videre lesning!

    Monica

    SvarSlett
  2. Ahh, det der Dovrefjedle :-) Et par dager med medvind så tar du fort inn det tapte. Dette går jo som en drøm. PS!! Eg har og brøte anticola prinsippet mitt -mange ganger :-)
    God Helg
    Anders

    SvarSlett
  3. Kjekt å lese om turen din, Odd Arne. Jeg er mektig imponert! Stå på - sønnavinden kommer om noen dager, skal du se.
    Mvh Johan V.

    SvarSlett
  4. Tenk ei vega har godt..(går jo som en drøm, jaffal for oss så lese :))
    Du e tøffe , stå på , flott motto på bloggen din . sko gjerne vore på Dovre og sitt nogen moskuser .

    Tove

    SvarSlett
  5. Allerede syklet en uke! Sikker på at når turen er "gjort" synes du at turen gikk for fort. Følger med deg. Som svoger synes eg selvfølgelig det drypper litt på meg og, når eg forteller om turen til mine "sykkelvenner".

    Terje

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis me kan få Terje te sykla 10% av dagsetappane mine pr. dag, så synes eg det hadde vært et godt formål me turen.

      Slett
  6. Odd Arne Tour!

    Odd Arne, i det store utlandet, når folk tar ut på slik ei lang reise som du gjer nå. Så er det ganske vanligt at der blir samla inn pengar til eit godt formål. Så dersom du har eit slikt godt formål som du ville samla inn pengar til, så kunne bloggere og andre betalt inn 1kr/km som du sykkla (det heile er jo frivillig). Ein kunne vært med å bidratt på deler eller heile touren. Eller..........

    Jone

    SvarSlett
  7. Vi tenkte på deg i dag, du tar alle bakkene og vi har sykla flatt langs kanalene i Amsterdam i timesvis:) veldig kjekt å følga bloggen, god tur videre! Hilsen Sigrid og Magne

    SvarSlett
  8. Hei!
    Jeg er imponert over innsatsen din, dette er langt unna hva jeg ville gått løs på.. Men tror du greier å nå målet ditt - du har alle forutsetninger sett iforhold til fysikk og viljestyrke!! Stå på! (-det er iallefall behagelig å sitte i sofaen og lese bloggen din, selv om jeg nesten kjenner melkesyra..)
    Håkon

    SvarSlett
  9. Fantastisk Odd Arne , nå e eg skikkeligt imponert , stå på.Kjekkt å lesa bloggen din . Mvh Erling F

    SvarSlett