onsdag 13. juni 2012

19. Nordkjosbotn - Kåfjord (Trollvik) 99km

Dagens etappe
Olderdalen i Kåfjord
(special for Dagny & Arild)
Dagen begynte bra med oppholdsvær og vind i ryggen de to fysste milå.
Når eg kom ner te Storfjorden kom vinden imot. Då lure eg på ka som skjer, når den vinden eg har i ryggen møte den vinden som komme imot? Møtest de bare å går rett te himmels? Eg spekulerte litt på dette, eg har jo tid te det når eg sitte der og trør.
På Statoilen i Skibotn traff eg ein sykkelinteressert ekspeditør. Han hadde sykla Styrkeprøven (Trondheim - Oslo) ifjor. Og ska sykla Styrkeprøven igjen neste helg. På  to pølser hadde me resymert fjorårets Styrkeprøve. Og fant ut at me va imål nesten samtidig.




Gamleveien utenom tunnel

Det e veldig greit når gamleveien utenom tunnelene holdes iorden, sånn at de kan brukast som sykkelvei.På gamleveien utenom den siste tunnelen inn mot Kåfjordbotn låg det knuste blåskjell langs heile veien. Det knaste fælt når eg sykla øve de, og eg va engstelige for punktering. Eg tenkte det måtte ver høststormane som hadde skylt blåskjellå opp på veien. Men då eg kom te Trollvik kunne Hallgeir fortella at det va "kråka og måsen", som plukkte blåskjell og slapp de ner på veien så de knuste - smart!


Taggestein








Idag sko eg sykla te Trollvik i Kåfjord kommune å besøka Ragnhild og Hallgeir, som e venner av mine venner - Dagny og Arild. De budde nemlig i Olderdalen i Kåfjord i fem år på åtti-tallet.
Eg blei vel mottatt, fekk meg ein god dusj, der eg slapp øverraskelsen når poletten på dusjautomaten e oppbrukt. Eg kunne dusja så lenge eg ville. Svett sykkeltøy blei vaska og hengt opp te tørk av Ragnhild. Fekk god å møje middag, og kakerester itte konfirmasjon. Så tok Hallgeir meg med på omvisning i Kåfjorddalen, og opp på høgfjedle så langt me kom før ei snøfonn stoppte oss. Ei god seng va ordna te meg, og eg sov godt. Nå kalle eg de for mine venner.




Ein plass langs veien

3 kommentarer:

  1. Vett du ka far, du e ein flinke skribent-imponert! Go tur videre, nå kan du begynna og lukta på målet ditt. Klem fra Irene

    SvarSlett
  2. Vett du ka far, du e ein flinke skribent-imponert! Go tur videre, nå kan du begynna og lukta på målet ditt. Klem fra Irene

    SvarSlett
  3. Knallkjekk lesing ..sitte spent kver kveld for å lesa bloggen din ,
    nimme seg jysla nå :)Tøffe Deg

    Tove

    SvarSlett