søndag 10. juni 2012

16. Sørfjordmo - Ballangen 134km (eks. ferje)

Dagens etappe
Sørfjordmo - Drag
Drag - Kjøpsvik (ferje)
Kjøpsvik - Ballangen


Tunnelsyklist
 Starta kl 8:00, itte ei god natts søvn, og ein kraftige frokost med egg & bacon.

Fekk spesialservert H-melk. Det blåste friskt mens eg satt å spiste frokost, men periodevis va det heilt stilt idag. Bra ver med sol fra morningen, skya øve i løpet av dagen. Litt yr i loftå på slutten av dagen.
Mange tunnelar idag og. Nå ligge hjelmlyset te lading, men eg trur'kje der e så mange tunnelar igjen. Men det e greit å ver opplada. Jo, eg såg på kartet der e någen itte Narvik, hvis det ikkje e mulig å sykla utenom.






Stetind tunnelen
Idag sykla eg igjønå Norges nasjonalfjell - Stetind - toppen va innhylla i skodd. Men eg ser jo ikkje toppen når eg e inni fjedle. I lyskjeglå fra hjelmlyset ser eg svevestøvet.
Når eg sykle igjønå tunnelane trekke eg derfor buffen øve munn og nase, men eg vett'kje om det hjelpe . Nå va det ikkje så gale idag for det va ganske lite trafikk.


Når der e onna ti grader og yr i loftå, då går eg for hytteovernatting. Og d fekk eg her på Ballangen Camping. Følte dagen gjekk bra idag.




Einaste motoriserte ferdsel på turen.
45 min ferjetur
Nordlands natur
Må fylla opp.

8 kommentarer:

  1. Det ser ut til at du er heldig med været tross alt, her hjemma slikker de fleste Rogalendingene sårene etter et flott Nordsjøritt med mange personlige rekorder. Ser forøvrig ut til at alt det negative med svevestøv og forurensning i tunnelene oppveies av friskt elvevann i storslått natur. Du er heldig som får oppleve dette Odd Arne.. God tur videre

    SvarSlett
  2. Følger med og venter på at du skal komme til Kåfjord.Her er to tuneller, men du kan sykle på "gamleveien" utenom. Fortsatt god tur, og velkommen til en rast her hos oss. Mvh Ragnhild

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ser veldig fram til en rast i Kåfjord. Det er en stor motivasjon for resten av turen.

      Slett
  3. Hei Odd Arne :-)

    Veldig kjekt å følge bloggen din på turen - både i tekst og bilder. Du e jysla goe! Ser ut te å være en flott tur. Lykke te videre nordover!

    Ragnhild

    SvarSlett
  4. Så var det mandag, hatt en fin helg på hytta der er vi veldig offline, men tenker jo på hvordan det går med syklisten. Som ventet har du ikke ligget på latsiden de siste dagene heller, stå på videre Odd Arne og nyt midnattsolen om den dukker opp!!

    Finn

    SvarSlett
  5. Hva er det med middelaldrende menn og sykling:
    http://www.ba.no/nyheter/article6097438.ece
    ;)

    Burde ikke Stavanger Aftenblad/Rogalands Avis/Sandnesposten vært tipset om denne turen din? :)

    -Widar

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Vett'kje ka det e.
    Men eg syns turen e offentlige nok her på bloggen.

    SvarSlett