mandag 11. juni 2012

17. Ballangen - Lapphaugen 98km

Dagens etappe
Ballangen - Narvik
Narvik - Lapphaugen
For ein dag!
Starta ut 8:20, ganske trøtt itte gårsdagen. Sykla litt hardt i går for å nå den ferjå. Og så blei det litt kjør for å komma fortast mulig igjønå tunnelane. Dette kjende eg då eg starta i dag. Heldigvis va der’kje møje bakka inn mot Narvik, men de som va kjede eg i beinå.
Sykla ca. 40km fra Ballangen inn te Narvik, då va det tid for lunsj/middag. Det blei kvalkjøtt på ein fiskabutikk/restaurant. Hadde ein god pause her og handla litt før eg for videre.
På vei ut fra Narvik fekk eg et akutt behov, men det va for tettbebygd te setta seg i grøftå. Då såg eg et campingplass skilt. Klarte sykla bort te campingplassen. Høflige som eg e, ville eg spør om lov te å låna toalettet, men det va’kje folk i resepsjonen - å eg hadde ikke tid te å leita itte folk. For inn på toalettet, men heldigvis oppdaga eg at det ikkje va meir papir før det va for seint. Ut igjen for å se om der va någe tørkepapir, men det va bare ein sånn varmluftblåsar. Den egna seg dårligt te mitt formål. Då va det bare inn på dametoalettet, der va det papir. Det blei redningen.
Utsikt fra Bjerkvik
Naturen e storslagen.
Sykla i lettskya greit ver inn te Bjerkvik, der handla eg skillingsboller og Bull. Satt i solveggen å koste meg å spiste. Eg har aldri prøvt dette her Red Bull eller Bull før, ikkje va det godt heller, men eg trengte energien. Og der va det energi! Det e’kje rart at ungdommen blir hyper, hvis de drikke dette her og bare sitte med dataen og ser film, å ikkje tar det ut i fysisk aktivitet.
Itte Bjerkvik va det nesten rett i ein “Seldalshei”-stigning, så va det litt ner å ennå meir opp. Men itte den Bullen følte eg at eg konne sykla Nordkapp på direkten. Ja,ja, kanskje eg tok litt hardt i nå. Kanhenda medvinden og hjalp te litt. Men eg hadde ein fantastisk  goe avslutning på dagen. Egentlig ville eg sykla te neste campingplass ca 12-15km videre, men eg va usikker om der va åpent. Kanskje lurt å stoppa når ei e på topp.
Eg angre ikkje på at eg stopte her på Lapphaugen, ca 25-30km nord for Bjerkvik. Her e det middagservering, (ja eg e litt opptatt av mat), goe hytta, reint sanitæranlegg. Nyvaska dusja når eg kom og varme i golv.





Veldig greit å sykla på GPSen, å veta kor langt der e igjen te toppen.











I dag har det vært eiendel trafikk, både tungtrafikk og campingbilar. Men det går greit, eg ser i speilet, og de svinge utenom. Sykle på sykkelvei der det finnes, møje fredeligere.


Va akkurat ute ein tur, då ser eg ein trailer fra Fiskå Mølle kjøre forbi. De holde jo te på Fiskå i Strand. Det va langt å kjøra me mjølet det.


Mange muligheter
Bilde tatt 23:05



6 kommentarer:

  1. Så nå skjønne du kor eg får vingene mine fra på slutten av de lengste langturene..... :-)
    Monica

    SvarSlett
  2. Svar
    1. Ja, Odd Arne, eg blande oppi en 0,25 boks oppi den siste flaskå mi på de lengste turene og rittene. Funke så bare det.
      Monica

      Slett
  3. sende øve ein goe niese klem te verdens tøffaste onkel :) :)

    Mari Linn

    SvarSlett
  4. Høres ut som du har ein flott tur, nærmer deg målet nå:-) god tur videre.
    Idar

    SvarSlett
  5. Det er meg,morfar.PC,spill og Red Bull;)

    SvarSlett