lørdag 2. juni 2012

8. Hjerkinn - Kvål 145km

Dagens etappe
Hjerkinn - Oppdalsporten
Oppdalsporten - Kvål
Snøvær i Drivdalen
Gode venner...

Starta fra Hjekinn kl. 8. Gleda meg te lange nerøvebakka som eg har slede meg opp på Styrkeprøven. Tålig bra ver te begynna ned, kaldt å vind, solgløtt. Når eg kom nerijønå Drivdalen såg eg bygene, å då eg passerte Kongsvoll møtte eg snøbyger. Ittekvert måtte eg stoppa å ta på meg goretex jakken, balaclavaen, krabbeklohanskane og tjokkare skoovertrekk. På det lågaste va temperaturen -1 grad, og i øve to timar va det ca.0 (sjekk temperatur grafen hvis du ikkje trur meg). Det e ikkje den beste tempen å sykla nerøve.


Kongsvoll Fjellstue




Oppdal
I Oppdal forsøkte eg å besøka gamle kjente, men de va'kje heima. Nå hadde eg beregna å spisa lunsj på Oppdalsporten, som ligge någen km nord for Oppdal. Då eg hadde sykla någen km forbi Oppdal begynte eg å lura på om eg hadde passert Oppdalsporten. Det blei meir å meir øde, og eg blei meir å meir svolten. Så kom der snøbyger, eg va sleden, tenkte eg måtte sykla heilt te Berkåk (30km) for å få någe mad innendørs. Eg såg itte sånne skilt me kniv å gaffel på, men det einaste eg såg va skilt med elg på. 
Eg blei'kje mindre svolten av det.
Men omsider når eg va øvebeviste at eg hadde passert, dukka skiltet og Oppdalsporten opp. Då blei eg glae. Der hadde eg saltkjød å kålrabistappa med surmelk te,og vaffelkaga me møje rømme å syltetøy. Eg hadde godt og vel ein times pause. Va ute å kikka på vere, då kom det ei snøbyga så eg drøy'an ti minytt te. Utruligt så godt det gjør me mad å litt kvila.
Sykla nå greit te Berkåk kor eg va innom butikken å handla litt. Pluss ei skulebolla å sjokomelk i farten.
Nå va eg komt så lågt i terrenget at bygene va gått øve te regn. Og det kom ei skikkelige regnbyga nerijønå Soknedalen. Eg stoppte på ein bensistasjon hang øve styret og vurderte om eg sko ta på regnbukså, men så syns eg det letta litt å for videre te Støren. Pølsa å cola på Støren før eg tok fatt på dagens siste etappe.


Planen va nå å øveraska Aalgaard Sykkel & Spaserlaug sin representant i Midt Norge. Nemlig Roger Stokke m/fru Britt. Det blei litt om og men og att og fram for å finna Roger og Britt. Men eg fekk spurt meg fram og fant huset. Før eg banka på dørå hadde eg skifta te standsmessig antrekk, nemlig Aalgaard Sykkel & Spaserlaug si sykkeltrøya. Då eg banka på ba eg ei stille bønn om at de måtte ver heima, for det regna litt, va kaldt å eg va trøtte. Han blei litt øvejidde då han såg ei laugstrøya på trappå, Roger'n. Men for et bønnesvar. Eg måtte komma inn. Komma meg i dusjen, finna dei skitne sykkelklenå, for dei sko på vask. Eg hadde meste ikkje fått av meg de blaute sykkelskonå før Roger hadde fått de på plass i skotørkaren. Britt ordna mat å seng, og me drøste om Styrkeprøven å VikingTour, å eg hadde ein fantastiske kveld.


Britt ordne opp
Tusen takk
Britt hang opp det nyvaska sykkeltøyet mitt te tørk, og Roger ville losa meg forbi Trondheim neste dag. For ein gjestfrihet! Tusen takk Britt & Roger!!!

6 kommentarer:

  1. Hei far! Knallbra, 150 km I dag- e d lengste distansen te nå? Stå på, me heie på deg. Irene og gjengen

    SvarSlett
  2. I hovedkvarteret til Lauget avd. Midt Norge?

    SvarSlett
  3. Kjekt å følge med på turen. Vi heier på deg vi og. God tur videre. Inger Anna og Guttorm.

    SvarSlett
  4. Godt å hørra at du ser nogen folk innimellom alt syklingå :)

    SvarSlett
  5. Kjekt at du tar deg tid te å besøke kjentfolk,for det e jo fereie du e på, elle? Nå går det fort framøve, bare to uker igjen, så kan du slappa av te neste tur :D Fortsatt god tur. Hilsen litlasysterå.

    SvarSlett