torsdag 7. juni 2012

13. Mosjøen - Storforshei 114km

Dagens etappe
Mosjøen - Korgfjellet
Korgfjellet - Storforshei



Denne skiltingen står i Mosjøen
Va litt trøtt i morges,
drøya det litt, å kom av gårde i ti tiå. Tok ut i et forsiktig morgen tempo. Forberedte meg på Korgfjellet. Det va eindel trafikk ut fra Mosjøen, og eg såg egentlig fram te turen øve Korgfjellet, der eg sko sleppa den vanlige trafikken. Ha det fredeligt, utenom bubilane då. 
Omkjøring over Korgfjellet


Men då eg kom fram te avkjøringå fra E6en, va tunnelen gjennom Korgfjellet stengt. Dermed gjekk heile tungtrafikken øve fjedle. Det va’kje få vogntog som passerte meg på veien opp.
Elgkarbonader
På toppen tok eg inn på kroå for litt påfyll av energi. Eg bestilte ein stor porsjon elgkarbonader - å det fekk eg.
Ein blir rimelig svett av ein sånn stigning. Åpne glidelåsar å prøve å lofta ut litt før ein går inn å bestille mat. Så sitte ein der i kafeteriaen og føle at ein tørke litt. Men når ein komme ut å ska trilla meste ei mil nerøve, så e ein ikkje tørr ligavel. Då blir det kaldt i fira/fem grade. På sånne nedfartar e den tynna regntrøyå uvurderlige. Eg måtte på me lange hansker og.
Det va litt vind frå adle retninger idag. Og eg fekk kjenna koss det va me vind i ryggen. Det va goe greie.
Hadde ein pause i Mo i Rana. Vinden va nå så gunstige at det måtte utnyttas. Eg sjekka ut kor langt det va te Storforshei, og koss det låg an me campigplassar. Då gjekk det veldig greit å sykla te ein campingplass som ligge fem km sør for Storforshei.
"Kooselige" hytta
Her e’kje så mange gradene så eg valgte bort teltet i nått. Det blei ei lidå “koselige” hytta.
Då eg sko dusja hadde eg ikke fleire tiara igjen te myntpåkastet for varmtvatn. Det blei ein veldig kalde dusj. Men eg trur det e goe restitusjon for trøtte muskler.
Nå har eg skrudd ovnen på max, og hengt opp svett sykkeltøy te tørk. Det blei'kje någe klesvask ikveld. Der e nok litt stinne loft her inne nå. Men når eg massere beinå med tigerbalsam før eg legge meg, då blir det fullkomment.

4 kommentarer:

  1. Ingvild og Bodil7. juni 2012 kl. 23:48

    Hehe det e akkorat så me kjenne loktå heilt ned her sør...men det hørre vel med! Lokt-blogg?
    Du e jo bare god, nabo! Sykle oppøve, og adle di kilometrane. Og tar kjekke bilder og skrive. Imponerande, og veldig kjekt å få vær med på turen på denne måden.
    Me her på sofaen ønske deg fortsatt goe tur med mye medvind og greie bakkar fram te målet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, kjære naboar. Får'kje håba loktå blei for sjenerande.

      Slett
  2. Bra,morfar!Glede meg te å høre videre.Site her på IPod-en og lese.Hade bare sykkelen min vart reparert så hade jeg og sykla.Hilsen Andreas!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Andreas, kjekt å hørra frå deg. Du må få orden på sykkelen. Glede meg te komma på besøk te Romania i september.

      Slett