søndag 17. juni 2012

23. Olderfjord - Nordkapp 129km

Dagens etappe
Målet er nådd!
Nordkapp
17/6 2012



Starta fra Olderfjord 9:40.

Itte ca. to mil blei eg tatt igjen av to kjekke nederlendere, som hadde sykla fra Nedeland gjønå Sverige, og va nå på vei te Nordkapp. Eg fekk henga meg på, og me sykla fem minutters rulle i motvinden. Det va te god hjelp for adle tri, for vinden va stri.
Nederlenderne
De engsta seg litt for Nordkapptunnelen . De hadde ikkje hatt tunnelar tidligare på turen, så de syntes det va godt å ha ein erfaren tunnelsyklist med seg. 

Me hadde følge heilt inn te Honningsvåg kor de hadde bestilt øvenatting og sko ta siste etappen opp te Nordkapp platået dagen ittepå.
Men eg hadde allerede bestilt flybillet heim dagen ittepå, så eg va nødt te å fortsetta, hvis eg sko rekka det. Eg fekk bestilt seng på sama gjestehuset så eg hadde ein plass å komma inn når eg kom tebage fra Nordkapp platået.
Så va det å få i seg någe mat og drikka, før eg la ut på de tri siste milå.
Starta fra Honningsvåg klokkå seks og va oppe på platået klokkå ni. Det vil sei tri timar på tri mil, det e ikkje særlig fort, men det va 770 høydemeter. Og så stopte eg å prata med et svensk par som va på vei opp te Nordkapp for å starta turen sin med tandemsykkel fra kapp te kapp, Nordkapp te Sørkapp (i SørAfrika).

Det va meldt ganske kraftige vind 10-11m/s, men det va nok bare oppe på sjølva platået. Eg opplevde ikkje vinden så stri på vei oppøve. Men eg va heldige, for eg hadde vinden i ryggen i oppøvebakkane og imot nerøve. Så slapp eg bruka krefter på å bremsa.
To te tri km før eg va oppe kom der ei grauttjukke skodd så eg hadde bare tredeve meter sikt. Men då eg kom opp va skoddå vekk. Eg kom meg ut te globen, stilte sykkelen opp, hykka tak i någen tyske turistar te fotografera, og instruerte de om å få me heile globen, sykkelen å meg. Men resultatet blei så det blei. Det vrimla av folk deroppe. Det kom busslast på busslast. Det va ein fryktelige plass å ver. Eg kom meg innomhus, for det blåste godt. Fekk tatt någen telefonar og sendt någen meldingar, så va eg fornøyd med å komma meg derifrå.

Men for ein retur fra Nordkapp te Honningsvåg. Et fantastisk ver i midnattsol. 

Turen va gjort og eg rektig nøyt øyeblikket.

Eg va tebake i Honningsvåg ti øve ett. Folk hadde lagt seg, eg sko ligga på et fellesrom me tri andre personer. Måtte få av meg sykkelklenå å dusja uten å støya for møje. For på badet, då starta ei vifta å bråka og det blei sikkert ikkje mindre bråk når eg skrudde på dusjen. Sto i et badekar, hadde begynt å dusja og fått på meg någe såpa, så ramle dusjslangen ut av koblingen te blandebatteriet. Klokkå e kvart på to. Eg får putta slangen tebage, å dusje såbå forsiktig av meg. Komme meg iseng kvart øve to. Klokkå ti på halv fem tørne fysste mann på fellesrommet ut...






20 kommentarer:

  1. Fantastisk bra! Du e te inspirasjon!

    Monica

    SvarSlett
  2. Ja dette står det respekt av. Ikke bare at du orket å sykle denne distansen, men at både bein og utstyr har fungert i 260 mil. Altså,- topp 'score' også for planlegging/ forberedelse.
    GRATULERER !!

    hilsen Pål Meier

    SvarSlett
  3. FAN TAS TISK !!! Stolte av deg far:)

    SvarSlett
  4. Gratulera Odd Arne

    Fantastisk !
    For meg som leser virker det som du har sykkla, ede, sove , fått venner og KOSA DEG,men du har jo jammen meg sykkla 11-12 mil kver dag.....Men jammen ligg det møje bak dette, trening , planlegging og vilje te og gjennomføre dette.Tusen takk for kjekk følge på bloggen :)

    Tove

    SvarSlett
  5. GRATULERE,me vel gjennomført tur. Velkommem hjem.

    Wenche

    SvarSlett
  6. Gratulerer OA-dette er virkelig bra. Du har gjennomført med stil.
    I tillegg har du hatt overskudd til daglig å oppdatere bloggen din.
    Nå gjelder det å la turen synke inn og at du tar deg tid til å kjenne på godfølelsen som følger med når en har nådd en målsetting.

    SvarSlett
  7. GRATULERER MASSE MASSE!!:) Vi er mektig imponert! For ei bragd! Veldig kjekt å følgja deg på bloggen! I ettermiddag kjem Hanne og Thomas og då blir det fest for deg og for dei!:) Alt godt frå oss i Bergen!

    SvarSlett
  8. Gratulerer faren min! Stolt, stolt, stolt!! :)

    SvarSlett
  9. Gratulera Odd Arne !
    Tenker du har mange flott opplevelser fra turen.
    Kjekt å følja med på bloggen.

    Mvh Svein V

    SvarSlett
  10. Far min-Gratulera!! Veldig stolt av deg. Sko gjerna stått der når du kryssa "målstreken" med klem og kake, men d har vært veldig kjekt å fylla deg her. Klem fra Irene;-)

    SvarSlett
  11. Så blei det Nordkapp i midnattsol! Perfekt planlagt! Du er fantastisk! God tur heim, og kvil deg litt før sykkelrittet.

    Helsing frå Kåfjord

    SvarSlett
  12. Gratulere far!! All respekt og ære te deg! Eg komme ikkje på mange som eg ser liga møje opp te som deg! Du e definisjonen av tålmodighet og selvdisiplin! Men neste helg tar me ein tur på ein brune pub å feire!

    SvarSlett
  13. Gratulera!! Kjempestolt av deg!

    Hilsen Ingunn:D

    SvarSlett
  14. Gratulerer, Odd Arne! Well done! Imponerende tur og prestasjon.
    Her er mørbanka turist nettopp kommet hjem fra ei uke på sus etter tryning på sykkel. Fort gjort. Jeg skulle bare trø fra Holmavatn og ned til Ådneram...uten hjelm...ikke lurt.
    Ønsker deg fortsatt god tur og vel hjem i god behold! Ingvild og Alf hilser også, og heier på sprekingen i svingen :D.

    SvarSlett
  15. Odd Arne,
    Dette e bare heilt rått. For en viljestyrke og for en prestasjon!!!!
    Gratulerer og vel heim igjen.

    SvarSlett
  16. Gratulerer så mye og takk for turen!!! Det har vært gøy å følge deg hele veien opp en utrolig prestasjon :-)

    Anders

    SvarSlett
  17. Gratulerer! Det e ein kjempesterk prestasjon! Håve ditt må vêr stappfullt av mange inntrykk, litt har du delt underveis, og eg hb me får se og hørra mer ettekvert.

    SvarSlett
  18. Så bra at du klarte det! Gratulerer så mye!

    SvarSlett