lørdag 26. mai 2012

1. Lindesnes - Reiårsfossen 157km


Fysst og fremst, Tusen Takk for adle gode helsingar på veien. Det inspirere.
Dagens etappe
Lindesnes - Evje
Evje - Reiårsfossen


Endelig på Lindesnes Fyr
Då e eg i gang! For ein start, måtte det bare fortsetta.

Me kjørte heimante Hommersåk  07:20.  Det va ikkje Lars sin feil at me ikkje kom av gårde kl. 06:00 som planlagt.
I Spangereid møtte me Magne fra jobben som fulgte oss ut te fyret. Me måtte ha den obligatoriske turen ut te fyret og ta bilde. 
Sykkelen blei rigga med hengar og sykkelvesker. Eg trur lasset blei nermare 25 kg. Start fra Lindesnes 10:45. Strålande ver med ei frisk østlig bris i starten.
Eg tenkte at nå e du i gang, dette som du har tenkt på og planlagt i 2-3 år. Nå må du kjenna på det, ver tilstede og nyta kver tråkk.
Eg nøyt det i alle fall te Vigeland, ja litt lenger. Så skjer det som ofte skjer når det går greit, en glømme å spisa å går tom for drikka, og det e ikke bra i 28 graders varme. Så eg sleit litt i ein periode der det var någen motbakkar. Men på Evje hadde me biff å det gjorde susen. 
Itte Evje bar det mot Bygland, å plutselig e det ein møtende bil som blinke med lyså og stoppe. Ut  komme Terje Stokkeland, god sykkel kompis fra Team Jæren. Han hadde blitt henta av fruen på Hovden. Hadde sykla Kr.sand - Hovden.
Me fant ingen campingplass eller egnede overnattings plasser i Bygland, så det blei ytterligere et par mil før eg kl. 21:30 rulla inn på Reiårsfossen Camping itte 11 timar og 16 mil.
Her har eg det bra, slått opp teltet og krøpet  i påsen. Ligge å hørre på fossen (Reiårsfossen) som heilt sikkert vil dyssa meg i søvn. Lars har reist heim å eg e øvelatt te meg sjøl.
Imårå går turen te Haukeligrend


Start fra Linindesnes kl.10:45
.

START

Lars kjøre meg te Lindesnes på lørdagsmorgen. Hvis eg får han opp tidlig nok, kjøre me heimante kl. 06:00, og då kan eg starta i nitiå.
Han blir me heile dagen opp te Bygland, og kjøre så heim øve Suleskar.

21 kommentarer:

  1. Jippi!!! Ha ein fortreffelige tur Odd Arne! Glede meg til å følga med på bloggen din :) Gud velsigne deg!
    Klem fra Olina!

    SvarSlett
  2. Imponerende!!!:) For en sprek mann! Dessuten er sønnen din Lars den morsomste fyren jeg kjenner, så der har du også gjort en god jobb, hehe!

    SvarSlett
  3. Jeg vil også sende deg gode hilsninger på veien! Kjempebra. Og en veldig flott Blogg-side!!!!!

    SvarSlett
  4. Lykke til på turen, ikkje tjuvtren for mykje då!

    SvarSlett
  5. Du e RÅTØFFE !!!!!me heie på deg onkel :)

    klem fra Mari Linn

    SvarSlett
  6. Sprekaste maen..skulle ikkje tru at du nettopp hadde passert femti å noge.. Gratulera, på etterskudd, med det også!!
    Me skal følgja med deg frå indre strok, og heiar heile vegen til Nordkapp :=)
    God tur frå Ole og Møyfrid

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Følger med deg ..Lykke til på Veien..Håper du får en flott start
      Lars er god :)

      Tove og Kurt

      Slett
  8. Lykke til faren min! :)
    Kjempe stolt av deg - du er verdens tøffeste, sprekste og snilleste far!
    Glad i deg - Klemmer fra minstajentå :)

    SvarSlett
  9. God tur! Må du sykle forsvarlig :)

    Hilsen Widar

    SvarSlett
  10. kristineJoakimsen28. mai 2012 kl. 12:57

    Lykke til onkel! Eg fylle med på bloggen:) Du e spreke!

    Klem fra Kristine

    SvarSlett
  11. Hei 😊 Sønnen min skal sykle Norge på langs. Han starter nå på søndag. Skal prøve å følge ruten du valgte. Har du noen tips? Ville du tatt noen andre rutevalg sett i etterkant? Mvh Trude Nytrøen Pedersen

    SvarSlett
  12. Hei 😊 Sønnen min skal sykle Norge på langs. Han starter nå på søndag. Skal prøve å følge ruten du valgte. Har du noen tips? Ville du tatt noen andre rutevalg sett i etterkant? Mvh Trude Nytrøen Pedersen

    SvarSlett
  13. Hei, jeg ville kanskje syklet mindre på E6 etter Trondheim og nordover. Helgelandskysten skalvære veldig fin. Lykke til og god tur til sønnen din.

    SvarSlett
  14. Takk for svar. Skal formidle det videre. Nå er han på vei mot Bygland. Og mor og far i bilen på vei hjem til Valdres igjen.

    SvarSlett
  15. Er det mulig å følge han på nettet? Hadde vært artig å gjenoppleve turen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dessverre så har han ingen oppdateringer på nett. Fikk problemer med sykkelhengeren i dag,så ble litt trøblete start. Er nok en del bak din rute. Tenkte kanskje han skulle sykle til Dalen istedenfor over Hovden for å slippe stigningen. Hva tror du om det? 😃

      Slett
    2. Det er ingenting å hente hva angår stigning ved å sykle om Dalen, men jeg ser den ruta er ca 25km kortere til Rauland enn Hovden/Haukeligrend. Stigningen opp til Bykle er ikke bratt, men vil nok oppleves som seig. Stigningen fra Edland er brattere, men kortere. Med de værmeldingene som er for de neste dagene vil jeg anbefale Setesdalen opp over Hovden.

      Slett
    3. Flott 😊 Tusen takk for svar!

      Slett
  16. Jeg har syklet ruta du tok motsatt vei siden Trondheim. Flott rute, om enn ganske så kupert :) Sitter på Haukeli nå, klar for de to siste etappene ned mot Lindesnes!

    SvarSlett